تاریخ منوّرالفکری در ایران (۱) روشن‌فکری دینی از کمبود نگاه تاریخ‌محورانه رنج می‌برد برگزاری جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام‌رضا (ع) مشهد استقبال زائران و مجاوران بارگاه رضوی از نمایشگاه «در آستان بقیع» بازدید رئیس بعثه مقام معظم رهبری از نمایشگاه «در آستان بقیع» افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت پذیرش زائران مددجو در خراسان رضوی به کجا می‌روم آخر؟ بررسی فضیلت امیرالمؤمنین(ع) در حدیث ردالشمس برگزاری نشست تخصصی «وعده صادق» در مشهد مقدس دومین نشست کارگروه ملی امام‌رضا(ع) در مشهد برگزار شد درباره بانویی نیکوکار که بانی روشنایی حرم مطهر رضوی شد شکر نعمت همجواری با امام رئوف (ع) بازخوانی شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)| نامه‌ای از مسافر مشهد به مسافر ری ارائه خدمات «آب‌رسانی» در پهنه سیستان توسط خادمیاران رضوی و با هدف کمک به مدیریت کم‌آبی جزئیات برنامه‌های قرآنی روزانه حرم‌مطهررضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) «چشمه‌های معارف رضوی»؛ روایتی از مهم‌ترین احادیث امام رضا(ع) کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شب شهادت حمزه سیدالشهدا(ع) چند هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی داریم؟
سرخط خبرها

درباره خلبان خالد حیدری، نخستین شهید نظامی دفاع مقدس که در نخستین ساعات آغاز جنگ به شهادت رسید | پس از آلفای سرخ

  • کد خبر: ۱۸۵۳۳۴
  • ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱
درباره خلبان خالد حیدری، نخستین شهید نظامی دفاع مقدس که در نخستین ساعات آغاز جنگ به شهادت رسید | پس از آلفای سرخ
جوان رشید بیست ونه ساله مهابادی که در پایگاه سوم شکاری به یکی از بهترین خلبانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده بود، آخرین پرواز خود را در ۳۱ شهریور تجربه کرد.

شهرآرانیوز؛ سفره ناهار پهن بود و اخبار ظهرگاهی لحظه به لحظه دلهره آورتر می‌شد. دوساعت بود که جنگ آغاز شده بود. جنگی که کمتر کسی گمان می‌کرد هشت سال به طول بینجامد. هنوز لقمه غذا پایین نرفته بود که تماس‌ها با خانه خالد حیدری آغاز شد.
امروز روز استراحت نیرو‌ها بود، اما تمام مرخصی‌ها لغو شده بود. خالد هم باید مثل باقی خلبان‌ها و نیرو‌های نظامی، خانه را ترک می‌کرد. خانه، همسر و دختری که تنها دوماه بود وارد زندگی شان شده بود.

یک دسته کوچک از مو‌های طلا دخترش را به انضمام عکس کوچکی از او، با خود همراه کرد و چشم‌های اشک آلود و نگران همسرش را به دست خدا سپرد تا در دل عملیاتی برود که یقین داشت بازگشتی به دنبال ندارد. نقاط راهبردی زیادی از سوی دشمن بمباران شده بود و حالا طی عملیات انتقام، بنا بود دو گروه پروازی با نام‌های البرز و آلفا رِد، به مقصد دو پایگاه هوایی اصلی عراق یعنی شعیبه و کوت اعزام شوند.

خالد حیدری و محمد حیدری مأمور بمباران پایگاه کوت در العماره عراق شده بودند. عملیات آلفا رِد نیز با موفقیت انجام شد، اما حین بازگشت به پایگاه برای گریز از رادار‌های دشمن مجبور به کاهش ارتفاع شدند که بر اثر اصابت یک فروند موشک سام، به اعماق رود دجله سقوط کردند.

نیافتن اجساد خلبانان، امید بازگشت را در میان خانواده‌های آن‌ها زنده کرد. سال‌های سال، وسایل شخصی شهید و اتاق او در خانه اش دست نخورده باقی ماند. پدرش نهال‌های میوه زیادی را به نشانه امید در باغچه خانه کاشت. طلا، دخترش قد کشید و چروک‌های صورت مادرش، چوب خط روز‌های نیامدنش شد.

با بازگشت اسرا به وطن نور تازه‌ای در قلب خانواده اش تابید، اما لای روبی رود دجله و کشف بقایای هواپیما رفته رفته امید را به ورطه اندوه کشاند. جوان رشید بیست ونه ساله مهابادی که سال ۱۳۵۳ با اعزام به آمریکا، دوره تکمیلی پرواز با هواپیما‌های تی ۳۷ و تی ۳۸ و اف ۴ را با موفقیت پشت سر گذاشته بود و بعدتر در پایگاه سوم شکاری به یکی از بهترین خلبانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده بود، آخرین پرواز خود را در ۳۱ شهریور ۵۹ تنها دوساعت پس از حمله نیرو‌های رژیم بعث عراق همراه با تیم آلفا تجربه کرد. از مرز‌های هوایی ایران ارتفاع گرفت و در آبان سال ۱۳۹۱ از مرز زمینی شلمچه به آغوش وطن بازگشت، در حالی که دخترش طلا، سی ودوساله شده بود.
حالا در ورودی شهر مهاباد ماکتی از هواپیمای خالد همراه با تندیس او نصب شده است که عنوان پرافتخار نخستین شهید نظامی جنگ تحمیلی، در کنار نامش می‌درخشد.

«آلفارِد» روایت شهامت

مستندی بلند درباره خلبان خالد حیدری و هم کابین او محمد صالحی است. این مستند ساخته هوشنگ میرزایی است و در سال۱۳۹۱ هم زمان با پیدا شدن پیکر خالد حیدری و محمد صالحی اکران شد. این اثر در ۱۸۰ دقیقه به سفارش صدا و سیمای مرکز مهاباد تولید شد و روایتی از رشادت‌های این شهیدان به نقل از خانواده، دوستان و هم رزمان آن هاست. این مستند همچنین در سی ویکمین دوره جشنواره فیلم فجر به نماش در آمد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->